ÜCRETSİZ RESMİ OLMAYAN BİLGİLENDİRME RAPORU
ABC Enerji Madencilik San. Tic. A.Ş.
Sn. .................
Bahsi geçen statülü alan sınırları ve vermiş olduğunuz koordinatları içeren resmi
olmayan bilgiler ekte yer almaktadır.
- 2873 sayılı Milli Parklar Kanununun 2’nci maddesinde tanımlanan ve bu kanunun 3
üncü maddesi uyarınca belirlenen “Milli Parklar”, “Tabiat Parkları”, “Tabiat Anıtları
ve Tabiat Koruma Alanları”,
- 4915 sayılı Kara Avcılığı Kanunu uyarınca Orman Bakanlığınca Belirlenen “Yaban Hayatı
Koruma Sahaları ve Yaban Hayvanı yerleştirme alanları”,
- 2872 sayılı çevre kanununun 9 uncu maddesi uyarınca Bakanlar Kurulu tarafından Özel
Çevre Koruma Bölgeleri olarak tespit ve ilan edilen alanlar,
Hakan GÜNGÖR
Çevre Mühendisi
FAALİYET SAHASI VE STATÜLÜ ALANLARIN SINIRLARINI GÖSTERİR HARİTA

FAALİYET SAHASI SINIRLARINI GÖSTERİR UYDU HARİTASI

ORMAN MESÇERE HARİTASI
ÖZEL ÇEVRE KORUMA KURUMU CBS HARİTASI

Faaliyet sahası kuş uçuşu olarak, Beydağları Sahil Milli Parkı’na 4 km, Antalya
Sarıkaya YHGS’na 7,5 km, Dibek Tabiat Koruma Alanına 10 km, Alacadağ Tabiat Koruma
Alanına 25 km, Antalya Kaç Kıbrıs Çayı YHGS’na 50 km, Kaş Kekova ÖÇKB’ne 50 km mesafededir.
Faaliyet sahasına kuş uçuşu yaklaşık 8 km mesafede Alakır Baraj Gölü bulunmaktadır.
Yaban Hayatı Koruma ve Yaban Hayatı Geliştirme Sahaları ile İlgili
Yönetmelik Yayımlandığı Resmi Gazete :Tarih 8 Kasım 2004 Sayı : 25637
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yönetim Esasları KorumaMadde 12 — Yaban hayatı koruma ve geliştirme sahalarının
büyüklüğü ve niteliğine göre koruma çalışmaları, genel kolluk kuvvetlerinin yanı
sıra yeterli sayıda saha bekçileri tarafından yapılır. Koruma faaliyetlerinde köy
tüzel kişiliği ve belde belediyeleri ile işbirliği yapılabilir. Yapılacak bu işbirliği
ile ilgili esas ve usuller Genel Müdürlük tarafından belirlenir.
Yasaklanan Faaliyetler
Madde 13 — Yaban hayatı koruma ve geliştirme sahalarında,
yönetim ve gelişme planlarında yer alan faaliyetler ve yapılaşmalar dışındaki faaliyetler
ve yapılaşmalara izin verilemez, ekosistem bozulamaz. Bu alanların dışında da olsa
bu sahalara olumsuz etki yapacak tesislere izin verilemez, varsa mevcut tesislerin
atıkları arıtılmadan bırakılamaz. Bu sahalar içerisinde çöp depolama ve imha alanları
oluşturulamaz, onaylanmış plânlarda belirtilen yapı ve tesisler dışında hiçbir yapı
ve tesis kurulamaz, irtifak hakkı tesis edilemez. Bu sahalarda Bakanlıkça gerektiğinde
ilave yasaklamalar getirilir ve Bakanlığın uygun görüşü alınmadan diğer kamu kurum
ve kuruluşlarınca yasaklama getirilemez.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yaban Hayatı Koruma ve Geliştirme Sahalarında İzin Verilen Faaliyetler Yaban Hayatı
Koruma Sahalarında İzin Verilebilecek Faaliyetler
Madde 21 — Bu alanlarda; bilimsel amaçlı çalışmalar ve araştırmalar ile eko turizm haricinde her türlü faaliyet yasaktır.
Yaban Hayatı Geliştirme Sahalarında İzin Verilebilecek Faaliyetler
Madde 22 — Yaban hayatı geliştirme sahalarında amenajman
planlarında biyolojik çeşitliliğin korunması esas alınır. Bu sahalarda, onaylanmış
plânlarda belirtilen yapı ve tesisler dışında hiçbir yapı ve tesis kurulamaz, irtifak
hakkı tesis edilemez. 3213 sayılı Maden Kanunu ve 6326 sayılı Petrol Kanunu hükümleri
saklıdır. Tabiî çevre ve ekosistemlerin korunması ve iyileştirilmesi yönünden teknik
ve bilimsel amaçlara göre, Bakanlıkça düzenlenecek rapora dayanılarak hazırlanacak
özel amenajman planları uyarınca, belirli yerlerde ormancılık ve belirli sürelerde
üretim, avlanma, saz kesme ve otlatma faaliyetlerine izin verilebilir.
MİLLÎ PARKLAR YÖNETMELİĞİ
Resmi Gazete Tarihi: 12.12.1986 Resmi Gazete Sayısı: 19309 Tesis ve Düzenleme
Madde 20 - Kanun kapsamına giren yerlerde planların gerektirdiği
her türlü yapı, tesis, hizmet ve faaliyetlerin yapılması, yönetilmesi ve işletilmesi
Kanunun 12 nci maddesine göre düzenlenir. Bu hizmetler içinde yer alan, lokanta,
kafeterya, büfe, kır gazinosu ve benzeri tesisler idarece fon kapsamında işletilebileceği
gibi, mevsimlik olarak işletmeciye de verilebilir. Milli Park, tabiat parkı, tabiat
anıtı ve tabiatı koruma alanları yatırımları için gerekli ödenekler, fon yönetmeliği
esasları dahilinde kullanılır. Milli Park, tabiat parkı, tabiat anıtı ve tabiatı
koruma alanları içindeki mevcut yerleşim merkezlerinde ikamet edenler dışında bu
yerlere gelen ziyaretçiler; giriş kontrol merkezlerinde veya sahalar içindeki idare
ve ziyaretçi merkezlerinde, Bakanlıkça tesbit edilecek ücreti öderler. Bu ücretler
fon'da toplanır.
Kamu Kurum ve Kuruluşlarına Verilecek İzinler
Madde 21 - Milli park ve tabiat parklarında, planlarına
uygun olması şartıyla kamu kurum ve kuruluşları tarafından yapılacak her türlü plan,
proje ve yatırımlara Bakanlıkça izin verilebilir ve uygulamalar Kanun ve Yönetmelik
hükümlerine göre denetlenir. Ancak bu yerlerdeki tarihi ve arkeolojik sahalarda
kazı, restorasyon ve ilmi araştırmalar, Bakanlığın bilgisi içinde olmak şartıyla,
Kültür ve Turizm Bakanlığının iznine tabidir.
Gerçek ve Tüzel Kişilere Verilecek İzinler
Madde 22 - Milli Park ve tabiat parklarında, kamu yararı
olmak şartıyla, o yer planlarının hükümleri dahilinde turistik amaçlı bina ve tesisler
yapmak üzere gerçek ve özel hukuk tüzel kişileri lehine, Maliye ve Gümrük Bakanlığının
görüşü alınarak ve Bakanlık tarafından öngörülen şartlar yerine getirilmek kaydıyla
izin verilebilir.
Müteşebbis, o yere ait mevcut planlarındaki şartlarla, Bakanlığın belirleyeceği
esaslar dahilinde projelerini hazırlar ve turizm mevzuatına uygun olarak Kültür
ve Turizm Bakanlığından belge almak sureti ile Bakanlıktan intifa hakkı tesisi talebinde
bulunur.
Turizm belgesi ve ekli projeleri ile keşif özetlerini Bakanlığa getiren müteşebbis
adına, Maliye ve Gümrük Bakanlığının görüşü alınarak, Bakanlıkça usulüne ve proje
ekonomisi ile amortisman müddetine uygun olarak kırkdokuz yılı geçmemek kaydıyla
intifa hakkı tesis edilir.
İntifa hakkı tesis edildiğinin Bakanlıkça müteşebbise tebliğini takip eden bir ay
içinde Bakanlıkça verilen örneğe uygun noter tasdikli taahhüt senedi Bakanlığa verilir.
Takiben, tahsis edilen yer, Bakanlıkça müteşebbise mahallen düzenlenen bir tutanakla
teslim edilir. Müteşebbis, Bakanlığa taahhüt ettiği şartlara kesinlikle uymak zorundadır.
İntifa hakkı süresinin uzatılması ve devri Kanunun 8 inci ve 9 uncu maddeleri hükümlerine
göre yapılır.
İzin Verilmeyecek Yerler ve Haller
Madde 23 - a) Milli Park ve tabiat parklarında gelişme
planları kesinleşmeden Kanun ve Yönetmelikte sözü edilen izinler verilemez.
b) Tabiat anıtları ve tabiatı koruma alanlarında; 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını
Koruma Kanununun ilgili hükümleri saklı kalmak kaydıyla izin verilmez veya intifa
hakkı tesis edilemez.
c) Bu yönetmelik kapsamına giren yerlerde, Maden ve Petrol Kanunları gereğince araştırma,
işletme ruhsatnamesi ve imtiyazı 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kanununun ilgili hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Bakanlar Kurulu Kararıyla verilir.
Araştırma, işletme faaliyetlerinde bu yerlerin korunması amacıyla riayet edilecek
hususlar Bakanlıkça belirlenir.
Bu yönetmelikte yer alan izin işleriyle ilgili hususlar dışında 6831 sayılı Orman
Kanun-unun ilgili hükümleri ve buna bağlı mevzuata göre hareket edilir.
SU KİRLİLİĞİ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
Resmi Gazete Tarihi: 31.12.2004 Resmi Gazete Sayısı: 25687
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Su Kalitesine İlişkin Planlama Esasları ve Yasaklar
İçme ve Kullanma Suyu Temin Edilen Kıtaiçi Yüzeysel Sularla İlgili Kirletme Yasakları
Madde 16 — (Değişik birinci paragraf:R.G.-13/2/2008-26786)
İçme ve kullanma suyu rezervuarları ve benzeri su kaynaklarının korunmasında, kaynağın
ve havzasının özellikleri bilimsel çalışmalar ile değerlendirilerek, koruma alanlarının
tanımı ve koruma esasları ile ilgili olarak her kaynak ve havzasına ilişkin özel
hükümler getirilinceye kadar aşağıda verilen genel ilkeler ve koruma alanları geçerlidir.
Özel hükümler Bakanlıkça veya Bakanlıkla koordineli olarak Valiliklerce, Büyükşehir
Belediyelerine içme ve kullanma suyu temin edilen havzalarda Büyükşehir Belediyesi
Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüklerince yapılır/yaptırılır. Özel hükümlerin
ilgili imar planlarında ve çevre düzeni planında aynen yer alması ve idare tarafından
uygulanması esastır.
a) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) Arıtılsa dahi içme ve
kullanma suyu rezervuarına atıksuların deşarjına izin verilmez.
b) Her türlü katı atık ve artıklar bu tür su kaynaklarına atılamaz ve atılmasına
izin verilemez.
c) Akaryakıt ile çalışan kayık, motor ve benzeri araçların kullanılmasına izin verilmez.
Yelkenli, kürekli veya akümülatör ile çalışan vasıtalara ve sallara izin verilebilir.
Ancak, göl yüzey alanının çok büyük olması nedeniyle yöre halkının; güvenlik, toplu
taşıma, su ürünleri çıkarılması gibi gerekli ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla,
akaryakıt ile çalışacak su araçlarının kullanılmasına su alma yapısına 300 metreden
daha yakın olmamak şartıyla Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünce izin verilebilir.
Bu amaçla kullanılacak araçlarda oluşabilecek her türlü atıksu ve sintine suyunun
arıtıldıktan sonra bile içme ve kullanma suyu rezervuarına boşaltılması yasaktır.
d) İçme ve kullanma suyu rezervuarlarının su toplama havzaları içinde bulunan devlete,
belediyelere ve kamuya ait araziler koruma alanları için verilen kısıtlamalara tabidir.
Ancak askeri tesisler için bu kısıtlamalar, Millî Savunma Bakanlığı ile Bakanlıkça ayrıca belirlenir.
e) Yüzme, balık tutma, avlanma, piknik yapmaya, su alma noktasına 300 metreden daha
yakın olan yerlerde izin verilemez.
f) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) İçme ve kullanma suyu
temin edilen rezervuarlarda su ürünleri avcılığı ve yetiştiriciliğinin yapılması
yasaktır. Ancak Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünce ekonomik bölge oluşturulan rezervuarlarda,
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı ile müştereken belirlenen uygulama esasları çerçevesinde
Bakanlıktan olumlu görüş almak kaydıyla su ürünleri avcılığına ve maksimum su seviyesindeki
göl alanı 75.000 ha’dan büyük baraj göllerinde minimum su kotundaki rezervuar alanının
%0,1’ine kadar alanda su ürünleri yetiştiriciliğine izin verilebilir. İçme suyu
alma yapısına en az 1000 metreden daha yakın olan alanlarda ve bu yapıların bulunduğu
koylarda su ürünleri yetiştiriciliği yapılamaz.
g) Derelerden kum ve çakıl çıkarılması amacıyla kum ocağı açılmasına izin verilmez.
Mutlak Koruma Alanı
Madde 17 — (Değişik birinci paragraf:R.G.-13/2/2008-26786)
Mutlak koruma alanı, içme ve kullanma suyu rezervuarının maksimum su seviyesinden
itibaren 300 metre genişliğindeki şerittir. Söz konusu alanın sınırının su toplama
havzası sınırını aşması hâlinde, mutlak koruma alanı havza sınırında son bulur.
Bu alanda aşağıda belirtilen koruma tedbirleri alınır,
a) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) Maksimum su seviyesinden
itibaren 300 metre genişliğindeki şerit kamulaştırılır. Kamulaştırma suyu kullanan
idare veya idarelerce yapılır. Ancak 1988 yılı veya su temin projesinin yatırım
programına alındığı tarih itibarıyla mevcut olan yapılarda bu alanda kamulaştırma
yapılıncaya kadar, yapı inşaat alanında değişiklik yapmamak ve kullanım maksadını
değiştirmemek şartıyla gerekli bakım onarım yapılabilir.
b) İçme ve kullanma suyu projesine ve mevcut yapıların kanalizasyon sistemlerine
ait mecburi teknik tesisler hariç olmak üzere, bu alanda hiçbir yapı yapılamaz.
Bu alanda kalan mevcut yapılar dondurulmuştur.
c) Çevre düzeni planına uyularak, bu alan içinde gölden faydalanma, piknik, yüzme,
balık tutma ve avlanma ihtiyaçları için cepler teşkil edilir. Bu cepler su alma
yapısına 300 metreden daha yakın olamaz.
d) Kamulaştırmayı yapan idarece gerekli görülen yerlerde alan çitle çevrilir veya
koruma alanı teşkil edilir.
Kısa Mesafeli Koruma Alanı
Madde 18 — (Değişik birinci paragraf:R.G.-13/2/2008-26786)
Kısa mesafeli koruma alanı, içme ve kullanma suyu rezervuarlarının mutlak koruma
alanı sınırından itibaren 700 metre genişliğindeki şerittir. Söz konusu alan sınırının,
su toplama havzası sınırını aşması hâlinde, kısa mesafeli koruma alanı havza sınırında
son bulur. Kısa mesafeli koruma alanı içinde;
a) Turizm, iskan ve sanayi yerleşmelerine izin verilemez.
b) Her türlü katı atık ve artıkların depolanmasına ve atılmasına izin verilemez.
c) Bu Yönetmeliğin 17 nci maddesinin (b) bendinde anılan mecburi teknik tesisler
ile 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamına giren uygulamalar
dışında hafriyat yapılamaz.
d) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) Sıvı ve katı yakıt depolarına
izin verilemez. Bu alanda kalan mevcut yapılar dondurulmuştur. Dondurulan binalarda
mevcut yapı inşaat alanında değişiklik yapmamak ve kullanım maksadını değiştirmemek
şartıyla gerekli tadilat ve bakım yapılabilir.
e) Bu alanın rekreasyon ve piknik amacıyla kullanılmasına dönük kamu yararlı ve
günü birlik turizm ihtiyacına cevap verecek, sökülüp takılabilir elemanlardan meydana
gelen, geçici nitelikte kır kahvesi, büfe gibi yapılara, suyu kullanan idarece onanmış
çevre düzeni ve uygulama planlarına ve plan kararlarına uygun olarak izin verilebilir.
f) Bu alanda yapılacak ifrazlardan sonra elde edilecek her parsel 10000 m2 den küçük
olamaz. (e) bendinde belirtilen nitelikteki yapıların kapalı kısımlarının toplam
alanı her parselde 100 m2 yi geçemez.
g) (e) bendinde belirtilen yapıların atık suları, Sağlık Bakanlığının 13/3/1971
tarihli ve 13783 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren, Lağım Mecrası
İnşaası Mümkün Olmayan Yerlerde Yapılacak Çukurlara Ait Yönetmelik hükümlerine göre
yapılacak olan sızdırmaz nitelikteki fosseptiklerde toplanır ve atıksu altyapı tesisine verilir.
h) Suni gübre ve tarım ilaçları kullanmamak şartıyla, hayvancılık ile ilgili yapılar
hariç olmak üzere kontrollü otlatmaya ve diğer tarımsal faaliyetlere Tarım ve Köyişleri
Bakanlığının kontrol ve denetiminde izin verilir. Ayrıca erozyonu azaltıcı metodların uygulanması esastır.
ı) Zorunlu hallerde, imar planı gereği yapılacak yolların bu alandan geçecek olan
kısımlarında sadece ulaşımla ilgili işlevlerine gerekli tedbirlerin alınması şartı
ile izin verilebilir. Dinlenme tesisi, akaryakıt istasyonu ve benzeri tesisler yapılamaz.
j) Bu alanda 4/9/1988 tarihinden veya kaynağın içme ve kullanma suyu kapsamına alındığı
tarihten önce mevcut olan yerleşim ve sanayi tesislerinden kaynaklanan atık suların
havza dışına çıkartılması esastır.
Orta Mesafeli Koruma Alanı
Madde 19 — Orta mesafeli koruma alanı içme ve kullanma
suyu rezervuarlarının kısa mesafeli koruma alanı sınırından itibaren 1 kilometre
genişliğindeki şerittir. Söz konusu alan sınırının su toplama havzası sınırını aşması
halinde, orta mesafeli koruma alanı havza sınırında son bulur. Bu alandaki koruma
tedbirleri aşağıda belirtilmiştir;
a) Bu alanda hiçbir sanayi kuruluşuna ve iskana izin verilemez.
b) Bu alanda yapılacak ifrazlardan sonra elde edilecek her parsel 5000 m2 den küçük
olamaz. Bu parsellerin tapu ve kadastro veya tapulama haritasında bulunan bir yola,
yapılan ifrazdan sonra en az 25 metre cephesi bulunması mecburidir.
c) Bu alanda bulunan parsellerde sıhhi ve estetik mahzur bulunmadığı takdirde; parsel
sathının %5 inden fazla yer işgal etmemek, inşaat alanları toplamı 2 katta 250 m2
yi, saçak seviyelerinin tabii zeminden yüksekliği h = 6.50 metreyi aşmamak, yola
ve parsel sınırlarına 5 metreden fazla yaklaşmamak şartı ile, bir ailenin oturmasına
mahsus bağ veya sayfiye evleri yapılmasına izin verilebilir.
Bu alanda ayrıca, yerleşik halkın ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla entegre tesis
niteliğinde olmayan mandıra, kümes, ahır, ağıl, su ve yem depoları, hububat depoları,
gübre ve silaj çukurları, arıhaneler ve un değirmenleri gibi konut dışı yapılara,
mahreç aldığı yola 10 metreden, parsel hudutlarına 5 metreden fazla yaklaşmamak
ve inşaat alanı kat sayısı % 40 ı ve yapı yüksekliği h = 6.50 metreyi geçmemek şartı
ile suyu kullanan idarece izin verilebilir. Beton temel ve çelik seralar yaklaşma
mesafelerine uyulmak şartı ile inşaat alanı katsayısına tabi değildir.
Beton temel ve çelik çatı dışındaki basit örtü mahiyetindeki seralar ise yukarıda
belirtilen çekme mesafeleri ve inşaat alanı katsayısına tabi değildir. Bu tesisler
hakkında başka bir amaçla kullanılmayacağı hususunda tesis sahiplerince Valiliğe
noter tasdikli yazılı taahhütte bulunulması ve uygun görüşünün alınması gerekmektedir.
Bu maddede anılan yapılar ilgili Bakanlık ve kuruluşlarca hazırlanmış bulunan 1/50
veya 1/100 ölçekli tip projeler üzerinden yapılabilir. Ayrıca tüm yapıların imar
mevzuatına uygun olarak yapılması gerekir.
(Ek paragraf:R.G.-13/2/2008-26786) Bu alandaki köylerin
1/1000 ölçekli uygulama imar planları yapılıncaya kadar köy yerleşik alan sınırları
içinde yapılaşmaya izin verilmez. Ancak, 1/1000 ölçekli uygulama imar planları yapımından
sonra köy yerleşik alan sınırları içinde yapılacak yapılara, taban alanı katsayısı
0.40, toplam inşaat alanı 200 metre kare, yükseklik 6.50 metreden fazla olmamak
koşuluyla, ilgili idarece izin verilebilir. Bu alanlarda minimum ifraz 300 metre
kare olup, ifraz suretiyle sokak ihdas edilemez ve kadastroda mevcut yol dışında
yeni yol oluşturacak ifraza izin verilmez.
d) (c) bendinde belirtilen tesislerin atıksuları, ancak teknik usuller tebliğinde
verilen sulama suyu kalite kriterlerine uygun olarak arıtıldıktan sonra sulamadakullanılabilir.
e) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) Hiçbir şekilde maden
ocağı açılmasına ve işletilmesine izin verilmez.
f) Bu alanda suni gübre ve tarım ilaçları kullanılamaz.
g) Bu alanda hiçbir surette katı atık ve artıkların depolanmasına ve atılmasına
izin verilemez.
h) İmar planı gereği yapılacak yolların bu alandan geçirilecek kısımlarında sadece
ulaşımla ilgili fonksiyonlarına izin verilir. Akaryakıt istasyonu yapılamaz.
ı) Bu alanda 4/9/1988 tarihinden veya kaynağın içme ve kullanma suyu kapsamına alındığı
tarihten önce mevcut olan yerleşim ve sanayi tesislerinden kaynaklanan atık suların
havza dışına çıkartılması esastır.
Uzun Mesafeli Koruma Alanı
Madde 20 — İçme ve kullanma suyu rezervuarının yukarıda
tanımlanan koruma alanlarının dışında kalan su toplama havzasının tümü uzun mesafeli
koruma alanıdır. Bu alanda aşağıda belirtilen tedbirler alınır.
a) Bu alanın, orta mesafeli koruma alanı sınırından itibaren yatay olarak 3 kilometre
genişliğindeki kısmında tamamen kuru tipte çalışan, tehlikeli atık üretmeyen ve
endüstriyel atıksu oluşturmayan sanayi kuruluşlarına izin verilebilir. Bu tesislerden
kaynaklanacak katı atık ve hava emisyonunun rezervuarın kalitesini etkilemeyecek
ölçüde ve şekilde uygun berterafının sağlanması gerekir. Çöp depolama alanlarına
ve bertaraf tesislerine izin verilmez. Turizm ve iskana 19 uncu maddede belirlendiği
şekilde izin verilir.
Bu alanda galeri yöntemi patlatmalar, kimyasal ve metalurjik zenginleştirme işlemleri
yapılamaz. Madenlerin çıkarılmasına; sağlık açısından sakınca bulunmaması, mevcut
su kalitesini bozmayacak şekilde çıkartılması, faaliyet sonunda arazinin doğaya
geri kazandırılarak terk edileceği hususunda faaliyet sahiplerince Bakanlığa noter
tasdikli yazılı taahhütte bulunulması şartları ile izin verilebilir.
(Değişik son paragraf:R.G.-13/2/2008-26786) Bu alandaki
faaliyetlerden oluşan atıksuların; bu Yönetmelikte belirtilen ilgili sektörün alıcı
ortama deşarj standartlarını sağlayarak havza dışına çıkartılması ya da geri dönüşümlü
olarak kullanılması zorunludur.
b) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) (a) bendinde belirtilen
alanın bittiği yerden itibaren su toplama havzasının sınırına kadar olan alandaki
faaliyetlerden kaynaklanan atıksuların, Yönetmelikteki Tablo 5’ten Tablo 21’e kadar
olan deşarj standartlarını sağlayarak havza dışına çıkarılması veya geri dönüşümlü
olarak kullanılması zorunludur.
Ancak, 4/9/1988 tarihinden veya kaynağın içme ve kullanma suyu kapsamına alındığı
tarihten önce bu alanda mevcut olup, uzun mesafeli koruma alanında kalan tesislerden
sıvı, gaz ve katı atıklarını ilgili idare tarafından uygun görülen ekonomik uygulanabilirliği
ispatlanmış ileri teknoloji seviyesinde arıtma ve bertaraf teknikleri ile uzaklaştırılmasını
sağlayanlarda bu esaslar aranmaz.
Bu alanda çöp depolama ve bertaraf alanları Bakanlığın uygun görüşü alınarak yapılabilir.
Göllerle İlgili Kirletme Yasakları Madde 21 — İçme ve kullanma suyu temini dışındaki amaçlarla
yapılmış olan rezervuarlar ile bu amaçlar dışında kullanılan göl ve göletlere, arıtılmamış evsel ve endüstriyel nitelikli atıksular verilemez.
Ayrıca, göllere atıksu deşarjı ile ilgili olarak bu Yönetmeliğin 33, 34 ve 35 inci
maddelerinde belirtilen esaslar uyarınca derin deniz deşarjı kriterleri uygulanamaz.
(Değişik üçüncü fıkra:R.G.-13/2/2008-26786) Arıtılmış
evsel atıksuların tam arıtma ilkelerine göre sağlamaları gereken deşarj standartları,
bu Yönetmeliğin 32 nci maddesinde verilmiştir. Ayrıca toplam koliform ve ötrofikasyona
yol açan azot ve fosfor elementlerinin alıcı göl ortamındaki tolere edilebilen sınırlara
uyması esastır. Bakanlık, özellikle kirlilik ve ötrofikasyon kontrolü açısından
göllere verilecek evsel ve endüstriyel atıksuların bu Yönetmeliğin 31 inci ve 32
nci maddeleri uyarınca gerekli deşarj standartlarını sağlamak amacıyla 8/1/2006
tarihli ve 26047 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği’nde
belirtilen deşarj standartlarını sağlayacak bir ileri arıtma tesisinde arıtıldıktan
sonra göllere ve/veya bu kaynakları besleyen akarsulara deşarj edilmesini ister.
Bu konuda yapılacak yatırımların çok yüksek bulunması hâlinde, ekonomik kıyaslaması
yapılmak kaydıyla, atıksuların söz konusu gölün su toplama havzası dışına kollektör
veya kapalı kanal sistemleriyle tahliyesi yapılır. Alınan bütün bu tedbirlere rağmen,
alıcı ortam olarak göl sularının kalitesi bu Yönetmeliğin ekinde yer alan Tablo
2’de istenen düzeylere ulaşmadığı takdirde, su kalitesinin düzenlenmesi amacıyla
bir havza koruma planı hazırlanır. Bu yolla hazırlanacak koruyucu plana uyulması
esastır.
Yeraltı Suları ile İlgili Kirletme Yasakları ve Düzenlemeler
Madde 22 — Yeraltı sularının kullanılması ve korunmasına
ilişkin 16 Aralık 1960 tarihli ve 167 sayılı Yeraltı Suları Hakkında Kanun ile Devlet
Su İşleri Genel Müdürlüğüne verilen yetki ve sorumluluklar saklı kalmak üzere, yeraltı
suyu korunmasına ilişkin özel planlama esasları getirilinceye kadar aşağıda söz
edilen yükümlülüklerin yerine getirilmesi gerekir;
a) Yeraltı suyu hangi sınıftan olursa olsun, kalitesinde meydana gelen değişiklik
ve bozulmalarda, kirletici kaynak belirlenir ve kirleticilere 2872 sayılı Kanunun
20, 21 ve 23 üncü maddeleri uyarınca cezai işlem yapılır.
b) Bütün deniz kıyısı bölgelerinde, yeraltı suyu kalitesinin korunması amacıyla,
tuzlu su girişimini önleyecek emniyetli çekim tesbitlerinin yapılması gereklidir.
Emniyetli çekim değerinin aşılmasına yol açan kaçak kuyular, İdare tarafından belirlenerek
kapatılır. Bu işlemi yapan gerçek ve tüzel kişilerin eylemi kirletme yasağı kapsamına
girer.
c) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) Kalıcı nitelikteki kirleticilerin
yer altı sularının kalitesini bozacak şekilde yüzeysel sulardan süzülme yolu ile
kuyu ve drenlerden ortaya çıktığı veya çıkması muhtemel olduğu durumlarda Tehlikeli
Maddelerin Su ve Çevresinde Neden Olduğu Kirliliğin Kontrolü Yönetmeliğinde yer
alan deşarj limitlerinde kısıtlamaya gidilebilir.
d) Sınıf YAS I ve Sınıf YAS II grubu yeraltı sularının alındığı kuyu, pınar ve infiltrasyon
galerilerinin toplu içme suyu temini amacıyla kullanılanların, 50 metreden daha
yakın mesafelerde hiçbir yapıya, katı ve sıvı atık boşaltımına ve geçişe izin verilmez.
Bu koruma tedbirini uygulayabilmek için yeraltı suyu kaynağının 50 metre çevresi dikenli tel ile çevrilir.
e) Koruma alanının büyüklüğü yerel şartlar dikkate alınarak idarece azaltılabilir
ya da arttırılabilir. Gerektiği hallerde ikinci bir koruma bandı oluşturularak,
bu alanın yapılaşmaya izin verilmeksizin yalnızca geçiş, rekreasyon gibi amaçlarla
kullanımına izin verilebilir.
f) Koruma bantlarının oluşturulmasına halihazırdaki durum, yukarıda (a), (b), (c),
(d) ve (e) bentlerinde belirtilen tedbirlerin uygulanmasına izin vermiyorsa, bu
durumda yapıların kamulaştırılmasına çalışılır. Bunun mümkün olmaması halinde, koruma
alanı içinde atık boşaltımını engelleyecek tedbirler alınır.
g) Atıksularla veya yağmur suları ile çözünerek yeraltı suyuna taşınabilecek nitelikteki
maddeler yeraltı suyu besleme havzası içerisinde zeminde doğrudan depolanamaz.
h) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) İçme ve kullanma suyu
temin edilen Sınıf YAS I ve Sınıf YAS II grubu yeraltı sularının alındığı kuyuların
etrafında oluşturulan 50 metrelik koruma alanı tapu kaydına işlenir.
ı) Yeraltı sularının kirlenmemesi için tedbir almak amacıyla her türlü kimyasal
madde, proses ve arıtma çamurları ve çöp çürütme tankları özel atıklar ve benzeri
maddelerin depolama tankları sızdırmaz nitelikli olarak yapılır.
j) Atıksularla sulama yapıldığı takdirde, sulama suyu miktarı ve sulama programı
bu suların yeraltı suyuna sızarak kalıcı bir kirlenmeye yol açma tehlikesini en
aza indirecek şekilde düzenlenir.
k) Özellikle yeraltı sularının içme suyu amacıyla kullanıldığı yörelerde, kullanılan
tarım ilaçlarının doğal şartlarda parçalanabilir ve canlılarda uzun süreli birikim
yapmayacak türden olması gerekir. Bunların kullanımı konusunda, Tarım ve Köyişleri
Bakanlığının ilgili birimlerinden izin alınır.
l) Gübrelemede, Tarım ve Köyişleri Bakanlığının ilgili birimlerince gerekli miktar
hesapları detaylı olarak belirlenir ve fazla gübre kullanılmamasına ilişkin denetlemeler yapılır.
m) Radyoaktif izleyiciler kullanılması gerektiğinde, su kirlenmesine neden olmayacak
izleyiciler kullanılır.
n) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) Tehlikeli maddelerin
kullanıldığı faaliyetler sırasında, kaza ihtimali göz önüne alınarak, yeraltı suyu
kirlenmesine engel olacak tedbirler alınır.
o) Yer altı suyu rezervlerine haiz akifer karakterindeki her türlü formasyonlardan
malzeme temini yasaktır. Ancak Yer altı suyu beslenme havzalarından malzeme teminine
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünün uygun görüşü alınarak izin verilebilir.
p) Yeraltı suyuna arıtılmış dahi olsa doğrudan atık su deşarjı yapılamaz. Yeraltı
suyuna yapay besleme, yeraltı sularına ilişkin mevzuat hükümlerine göre yapılır.
Denizlerle İlgili Kirletme Yasakları
Madde 23 — Bu Yönetmeliğin 6 ncı maddesinde verilen kirletici
etkileri doğuran her türlü deniz ve kıyı suyu kullanımı ile boşaltımlar tamamen
yasaklanmış veya izne bağlanmıştır. Türkiye’nin karasularına doğrudan yapılacak
deşarj ve atık boşaltımlarının izinsiz yapılmasına getirilen yasaklama hükümleri,
ülkenin ekonomik kullanım hakkı olan sulara dışardan gelecek dolaylı etkileri de
ihtiva eder. Bu tür durumlarda İdare, bu etkileri yaratan veya yaratma tehdidini
oluşturanlara karşı gerekli tedbirleri alır. Buna göre;
a) Hiç kimse gerekli izni almadıkça yukarıda belirlenmiş sulara veya bu suları etkileyebilecek
yakın sulara yasaklanmış veya izne tabi kılınmış maddeleri, Türkiye’den veya Türkiye
dışından getirerek boşaltamaz ve atamaz.
b) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) Türkiye’nin hükümranlık
bölgesine giren denizlerde; gemilerden çöp, petrol ve petrol türevleri ile bunlarla
bulaşık sintine suları, kirli balast suları, slaç, slop, yağ ve benzeri katı ve
sıvı atıkların, her türlü kargo artıklarının ve bu denizler üzerindeki hava sahasında
seyreden uçakların atıklarının boşaltılması yasaktır. Gemilerden kaynaklanan atıklar
lisanslı atık kabul tesislerine ve/veya lisanslı atık alma gemilerine verilir. Gemilerden
evsel nitelikli atıksu boşaltımı tüm gemiler için 24/6/1990 tarihli ve 20558 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin Önlenmesine
Ait Uluslararası Sözleşmenin Ek-IV hükümlerine tabidir. Hassas alan niteliğindeki
koy ve körfezlerde, gemide arıtma cihazı olsa dahi gemilerden evsel nitelikli atıksu
boşaltımı yasaktır.
c) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) Yüzme ve rekreasyon
amacıyla kullanılan kıyı sularının kirlenmesinin önlenmesi için sahillerin kum bandı
üzerinde veya burayı etkileyecek yakınlıkta inşa edilen fosseptiklerin sızdırmasız
olması ve oluşan atıksuyun arıtma tesisi ya da kanalizasyon sistemine verilmesi
gereklidir.
d) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) Petrol ve türevlerini
işleyen, doldurup-boşaltan, depolayan işletmeler kaza sonucu ve istenmeyen özel
durumlar nedeniyle su ortamlarına petrol boşalması ihtimali göz önünde bulundurularak,
gerekli acil müdahale planlarını yapmakla, personel, ekipman ve malzemeyi her an
hazır bulundurmakla yükümlüdürler.
e) Kaza nedeniyle yangın tehlikesinin bulunduğu durumlar hariç olmak üzere, Bakanlığın
uygun görüşü alınmadan su ortamına dağılmış petrolün dibe çöktürülmesi veya kimyasal
dispersant kullanılarak seyreltilmesi yasaktır.
f) Hafriyat artıkları, moloz, arıtma ve proses artığı çamurlar ve benzeri atıkların
bertaraf amacıyla deniz ve kıyı sularına boşaltımı yasaktır.
g) Balıkçılıkla ilgili olarak yapılan, su ürünleri ekimi ve balık, sünger ve diğer
su ürünleri kalıntılarının geri boşaltımı ve buna benzer işlemlerin liman, koy ve
körfezlerde Bakanlığın uygun görüşü alınmadan yapılması yasaktır.
h) (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786) Tarım ve Köyişleri Bakanlığı
tarafından gerçekleştirilen, kıyı ve açık denizlerde su ürünleri yetiştiriciliği
amacıyla yapılan potansiyel alan belirleme çalışmalarında Bakanlığın görüşünün alınması
zorunludur.
Deniz Dibi Tarama Faaliyetlerinin Kontrolü
Madde 24 — (Değişik:R.G.-13/2/2008-26786)
Deniz dibi taraması ve buna bağlı olarak taramadan çıkarılacak malzemenin denize
dökülmesi faaliyetine ilişkin olarak Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamı
dışında kalan faaliyetler için Bakanlığın görüşünün alınması zorunludur.
Yukarı git